2014: nowe regulacje i zamieszanie w fakturach

Podatki

Od stycznia 2014 zmieniono zasady dotyczące wystawiania faktur. Co trzeba wiedzieć, żeby nie popełnić błędu w wystawianiu faktury zgodnie z nowymi przepisami?

Zmiany w terminach

Po pierwsze wydłużony został okres pomiędzy dokonaniem transakcji – wykonaniem usługi czy też sprzedażą danego towaru, a wystawieniem faktury. Od 2014 r. może ona zostać wystawiona do połowy (15ego dnia) następnego miesiąca, a nie w terminie 7 dni, jak było do tej pory.

Faktura może być wystawiona także przed wykonaniem usługi/dostawą towaru, jednak w tym przypadku maksymalnie 30 dni przed tym momentem. Czy rzeczywiście możemy pozwolić sobie na późniejsze wystawieniu faktury bez żadnych konsekwencji?

Rozliczenie podatku VAT

Podatek VAT musimy rozliczyć w dacie powstania obowiązku podatkowego. Ona tymczasem wyznaczana jest nie przez moment wystawienia faktury (jak do tej pory), tylko przez datę wykonania opodatkowanej usługi bądź dostawy towaru! Co z tego wynika? Z pewnością nie warto czekać do 15ego następnego miesiąca z wystawieniem faktury, ponieważ możemy wtedy mieć spore problemy z rozliczeniem podatku VAT. Najlepszym wyjściem będzie jak najwcześniejsze wystawienie faktury, nawet szybciej niż to się działo przed nowelizacją przepisów. Tylko w takim przypadku nie będziemy narażać się na ryzyko ewentualnych problemów z VAT-em.

Wyjątki

Zmienione przepisy przewidują szereg sytuacji wyjątkowych, w których przypadku obowiązują odmienne terminy. Mogą one wynosić 30 dni od wykonania usługi dla usług budowlanych i montażowych, 60 dni od wydania towarów w przypadku książek drukowanych. czy też 90 dni od wykonania usługi dla działalności polegającej na drukowaniu książek. Jednocześnie, w wielu przypadkach faktura musi zostać wystawiona najpóźniej w momencie upływu terminu płatności. Takie zasady obowiązują np. dostawców energii elektrycznej, gazu i usług telekomunikacyjnych, osoby świadczące usługi najmu i dzierżawy a także leasingu, ochrony osób oraz obsługi prawnej i biurowej. Nowe przepisy dotyczące wystawiania faktur wprowadzają wiele zmian, które tylko na pozór wydają się liberalizować terminy – warto dokładnie prześledzić wprowadzane modyfikacje, żeby uniknąć potencjalnych problemów.